Author Archives: assistent

ETPRS 18

      No Comments on ETPRS 18

ETPRS18 De inschrijving voor ETPRS18 is geopend! ETPRS18 is een bijzondere, inspirerende tweedaagse conferentie over TPRS en andere Comprehensible Input-methodes. Deze conferentie is bedoeld voor alle MVT- en Nt2-docenten die meer dynamiek en interactie in hun lessen willen brengen, en hun leerlingen echt taalvaardig willen maken. Beginnerstrack ETPRS16 Programma voor beginners ETPRS18 biedt een speciaal programma aan voor degenen die nog geen… Read more »

ETPRS 16 – een impressie

      1 Comment on ETPRS 16 – een impressie

Hoe vaker je naar een TPRS-bijeenkomst gaat, of het nu een losse workshop, een verdiepingsdag of een conferentie is, hoe meer de nieuwe bijeenkomst de vorm aanneemt van een reünie. Logisch natuurlijk, maar opvallend is wel, zoals Kirstin* eerder opmerkte, hoe snel je vrienden maakt in deze kringen. Zet allemaal bevlogen TPRS-docenten bij elkaar en de vriendschappen komen op als… Read more »

PQA: de basis voor elk verhaal

      No Comments on PQA: de basis voor elk verhaal

Het mooie van TPRS vind ik de openheid van de docenten die ermee werken. Iedereen is graag bereid zijn of haar ervaringen te delen, evenals de onzekerheden die we toch nog wel eens hebben. Tijdens mijn meest recente TPRS Platform-Regiobijeenkomst vertelde iemand dat ze het onderdeel PQA toch best wel lastig vond; hoe kom je via PQA bij je doelconstructie?… Read more »

Het patroon herkennen

      No Comments on Het patroon herkennen

Nog geen jaar geleden begon ik aan de deeltijdopleiding tot TPRS docent. Een van de ideeën van TPRS is dat de hersenen zelf de grammaticale patronen zullen gaan ontdekken, zolang de input begrijpelijk is en veelvuldig aan bod komt. Ondanks alle succesverhalen uit de boeken en filmpjes, kon ik me toch moeilijk voorstellen dat dat echt mogelijk was. Totdat ik… Read more »

TPRS activiteiten bij jou in de buurt

      No Comments on TPRS activiteiten bij jou in de buurt

Regio bijeenkomsten van, voor en door TPRS gebruikers. Via het TPRS Platform kun je gemakkelijk in contact komen met andere  TPRS gebruikers in jouw regio. Op deze regio bijeenkomsten kunnen de deelnemers hun ervaringen uitwisselen, korte lessen oefenen, coachen en nog veel meer. Deze kosteloze bijeenkomsten hebben een informeel karakter en worden vrijwillig georganiseerd door een TPRS gebruiker, Natuurlijk zijn… Read more »

Dode talen doceren als levende talen

 Gepost 03/06/2014 Latijn en Grieks spreken? In mijn eerste blogbijdrage heb ik geschreven over de voordelen die docenten Klassieke Talen hebben ten opzichte van docenten MVT. TPRS is een methodiek die alle vaardigheden (luisteren, spreken, lezen en schrijven) aan bod laat komen. Als het doel van de lessen Latijn en Grieks is dat de leerlingen uiteindelijk alleen een tekst leren begrijpen en… Read more »

Gebarentaal en oude gewoonten

      No Comments on Gebarentaal en oude gewoonten

Gepost 23/01/2012 Afgelopen week merkte ik dat ik niet alleen als docent, maar óók als leerling nog wel eens verval in oude gewoontes. Ik zat als deelnemer én coach in een proefles Nederlandse Gebarentaal met TPRS. Het was de bedoeling dat ik de docent, die TPRS aan het leren is, feedback zou geven over de les. En dat was helemaal… Read more »

Van ontkennen naar erkennen

      No Comments on Van ontkennen naar erkennen

Gepost 16/01/2015 Tijdens het lezen van een boek over de geschiedenis van de Noordzee – wat werkelijk helemaal niets met taalleren te maken heeft – schoot me ineens een lessituatie te binnen van enkele jaren geleden. Meer in het bijzonder: een lessituatie die ik toen helemaal verkeerd heb aangepakt, en waarvoor nu ineens een mogelijke oplossing in mijn hoofd opkwam.

Ordeproblemen

      2 Comments on Ordeproblemen

Gepost 18/11/2014 Ordeproblemen, daar heb ik nog niet zoveel mee te maken gehad. Ik geef vooral les aan volwassenen, en af en toe aan een loslopende puber. Geen typische situatie voor klassenmanagement. Maar nu was ik dan toch aan de beurt. In een groep 50-plussers, nota bene!