PQA

Persoonlijke Vragen en Antwoorden (Personal Questions and Answers.)

Dit is één van de belangrijkste technieken in TPRS. Enerzijds vormt het een gereedschap waarmee u de verhalen veel interessanter kunt maken, en anderzijds kunt u hiermee uw interesse in de leerlingen tonen.
_QPqU_-V-opnEooomZI_HutbPiuovGd7jITRoH_6KPUStel een leerling vragen met de woorden van de dag. Luister met een geïnteresseerde houding naar het antwoord en herhaal het antwoord. Vraag naar een detail, luister en herhaal. Vervolgens richt u zich tot de hele klas en vertelt de klas de nieuwe informatie over de leerling waarmee u sprak. Stel enkele cirkel-vragen (het stellen van vragen aan de hele klas houdt de andere leerlingen alert op wat er gezegd wordt) en ga weer terug naar de eerste leerling om wat meer details te weten te komen.

Voorbeeld:
Docent: Petra, wat eet jij graag?
Leerling: Pizza.
D: O eet jij graag pizza? Wat voor soort pizza?
LL: Pizza Hawaii.
D: Aha, Pizza Hawaii! Klas, Petra eet graag pizza Hawaii!
Klas: ooohhh!
D: Klas, eet Petra graag pizza Hawaii of pizza Quattro Stagione?

Hierna gaat de docent terug naar de leerling. Dit is het moment om wat bizarre details in te voegen. Vraag of ze liever pizza Hawaii met kikkerdril eet, of met groene worstjes. Vraag met wie ze het liefste pizza eet: met Brad Pitt of Leonardo Di Caprio. Enzovoort. En vertel dit alles weer aan de klas, zodat u rond alle
informatie kunt cirkelen.
KPCZMxgS5skjJ0_SSSqOg913GKQmln3l8ZJPEXVLlrAWanneer u het onderwerp genoeg heeft uitgebuit, of wanneer u voelt dat de aandacht verslapt gaat u naar een andere leerling. U stelt dezelfde vraag aan deze leerling, of misschien aangevuld met een detail: Abdul eet jij ook graag pizza met groene worstjes? En herhaal het bovenstaande met deze leerling.

Goed uitgevoerde PQA kan uitgroeien tot een verhaal. De verhalen die uit PQA voortkomen, zijn voor de leerlingen stukken interessanter dan welk voorgekookt verhaal dan ook. Bovendien is het persoonlijk contact dat u met de leerlingen krijgt, de beste garantie voor een betrokken, gemotiveerde groep leerlingen.