Author Archives: assistent

De R van TPRS staat voor Reading… – The CCI Read Club

Ken je dat? Je wilt vakliteratuur lezen en je begint er ook wel aan, maar op een gegeven moment strand je toch ergens omdat je ook zoveel andere dingen wilt en “moet” in het leven… Daarom dachten wij: laten we onszelf en jou helpen en een leesclub starten met voor CCI docenten interessante vakliteratuur: The CCI Read Club Omdat lezen 50%… Read more »

Uitnodiging voor regio-meeting in het zuiden

Kom jij vrijdagmiddag 21 juni 2019 ook naar Stein? We zijn te gast bij de “TPRS-sectie Frans” van SG Groenewald in Stein, Limburg; deelname is gratis. Deze bijeenkomst is zowel bedoeld voor docenten MVT en in het bijzonder docenten Frans die kennis willen maken met TPR Storytelling alsook voor docenten die al werken met CCI en TPRS. Je kunt in het… Read more »

ETPRS 16 – een impressie

      1 Comment on ETPRS 16 – een impressie

Hoe vaker je naar een TPRS-bijeenkomst gaat, of het nu een losse workshop, een verdiepingsdag of een conferentie is, hoe meer de nieuwe bijeenkomst de vorm aanneemt van een reünie. Logisch natuurlijk, maar opvallend is wel, zoals Kirstin* eerder opmerkte, hoe snel je vrienden maakt in deze kringen. Zet allemaal bevlogen TPRS-docenten bij elkaar en de vriendschappen komen op als… Read more »

PQA: de basis voor elk verhaal

      No Comments on PQA: de basis voor elk verhaal

Het mooie van TPRS vind ik de openheid van de docenten die ermee werken. Iedereen is graag bereid zijn of haar ervaringen te delen, evenals de onzekerheden die we toch nog wel eens hebben. Tijdens mijn meest recente TPRS Platform-Regiobijeenkomst vertelde iemand dat ze het onderdeel PQA toch best wel lastig vond; hoe kom je via PQA bij je doelconstructie?… Read more »

Het patroon herkennen

      No Comments on Het patroon herkennen

Nog geen jaar geleden begon ik aan de deeltijdopleiding tot TPRS docent. Een van de ideeën van TPRS is dat de hersenen zelf de grammaticale patronen zullen gaan ontdekken, zolang de input begrijpelijk is en veelvuldig aan bod komt. Ondanks alle succesverhalen uit de boeken en filmpjes, kon ik me toch moeilijk voorstellen dat dat echt mogelijk was. Totdat ik… Read more »

TPRS activiteiten bij jou in de buurt

      No Comments on TPRS activiteiten bij jou in de buurt

Regio bijeenkomsten van, voor en door TPRS gebruikers. Via het TPRS Platform kun je gemakkelijk in contact komen met andere  TPRS gebruikers in jouw regio. Op deze regio bijeenkomsten kunnen de deelnemers hun ervaringen uitwisselen, korte lessen oefenen, coachen en nog veel meer. Deze kosteloze bijeenkomsten hebben een informeel karakter en worden vrijwillig georganiseerd door een TPRS gebruiker, Natuurlijk zijn… Read more »

Dode talen doceren als levende talen

 Gepost 03/06/2014 Latijn en Grieks spreken? In mijn eerste blogbijdrage heb ik geschreven over de voordelen die docenten Klassieke Talen hebben ten opzichte van docenten MVT. TPRS is een methodiek die alle vaardigheden (luisteren, spreken, lezen en schrijven) aan bod laat komen. Als het doel van de lessen Latijn en Grieks is dat de leerlingen uiteindelijk alleen een tekst leren begrijpen en… Read more »

Gebarentaal en oude gewoonten

      No Comments on Gebarentaal en oude gewoonten

Gepost 23/01/2012 Afgelopen week merkte ik dat ik niet alleen als docent, maar óók als leerling nog wel eens verval in oude gewoontes. Ik zat als deelnemer én coach in een proefles Nederlandse Gebarentaal met TPRS. Het was de bedoeling dat ik de docent, die TPRS aan het leren is, feedback zou geven over de les. En dat was helemaal… Read more »

Van ontkennen naar erkennen

      No Comments on Van ontkennen naar erkennen

Gepost 16/01/2015 Tijdens het lezen van een boek over de geschiedenis van de Noordzee – wat werkelijk helemaal niets met taalleren te maken heeft – schoot me ineens een lessituatie te binnen van enkele jaren geleden. Meer in het bijzonder: een lessituatie die ik toen helemaal verkeerd heb aangepakt, en waarvoor nu ineens een mogelijke oplossing in mijn hoofd opkwam.