PQA: de basis voor elk verhaal

      No Comments on PQA: de basis voor elk verhaal

Het mooie van TPRS vind ik de openheid van de docenten die ermee werken. Iedereen is graag bereid zijn of haar ervaringen te delen, evenals de onzekerheden die we toch nog wel eens hebben. Tijdens mijn meest recente TPRS Platform-Regiobijeenkomst vertelde iemand dat ze het onderdeel PQA toch best wel lastig vond; hoe kom je via PQA bij je doelconstructie? Hoe kun je de persoonlijke antwoorden die de leerlingen geven, gebruiken in het verhaal dat je wilt vertellen?

Een andere docente vertelde onlangs dat PQA ook tot heel intieme persoonlijke informatie kan leiden en dat kan wellicht ongemakkelijke situaties veroorzaken in de les. Hoe ga je daar als docent mee om, wat gebruik je wel en wat gebruik je niet in je verhaal? Hoe persoonlijk wil je worden met je leerlingen?

Ik denk dat dit voor elke docent weer anders is en ook grotendeels afhankelijk is van jouw eigen persoonlijkheid. Ben jij zelf ook zo open naar je groep toe? Dan voelen leerlingen zich wellicht geneigd makkelijker iets persoonlijks te vertellen. Die informatie kan juist zoveel betekenen voor jou als docent!

Stel, je introduceert de doelconstructie ‘hij stoot zijn hoofd’. Dit gebeurt iedereen wel eens, dus dan kun je navragen wie er geregeld zijn hoofd stoot. Wanneer was de laatste keer dat ze hun hoofd stootten, waar gebeurde dat en hoe kwam dat eigenlijk? Kwam dat omdat ze lang en slungelig en onhandig zijn of omdat ze in een kabouterhuis waren gekropen dat veel te klein bleek te zijn? Waarschijnlijk had je zelf een heel ander verhaal bedacht met iemand die zijn hoofd stoot, maar persoonlijke antwoorden van je leerlingen zijn al een heel verhaal op zich! Dit geeft weer de mogelijkheid tot verdere PQA (“Wie heeft er nog meer wel eens zijn hoofd gestoten tegen een koffiezetapparaat?”) en voor je het weet heb je genoeg informatie om er een groot verhaal van te maken, eventueel met meerdere verhaallijnen (“Terwijl Peter zijn hoofd stoot tegen het koffiezetapparaat, stoot Sanne haar hoofd tegen de suikerpot. Ze hebben allebei hoofdpijn”).

Ik denk dat PQA onmisbaar is in een TPRS-les, het brengt namelijk ook dynamiek in de les en het biedt de mogelijkheid om je doelconstructies te herhalen zonder dat dit saai of vervelend wordt. Maar ja, de ene doelconstructie leent zich beter voor PQA dan de andere. Vind jij dit ook lastig of vraag jij heel gemakkelijk jouw leerlingen het hemd van het lijf? Deel je ervaringen op onze blog!